Ken Robinson talar om skolan och varför barn är fulla av kreativitet och fantasi när de börjar, men förlorar detta mer och mer ju längre de studerar. Likväl hur skolan belönar vissa ämnen men förtrycker andra. Det är ett viktigt ämne och Robinson är en rolig prick som gör det lätt och naturligt att ta in.
Läs mer:
Vårt skolsystems syfte och historia
Fantastiskt klipp. Kanske man kan härleda psykisk ohälsa som symptom till detta globala problem. Jag är själv en ”duktig” elev som idag jobbar som ingenjör. Men jag har ändå en känsla att min kreativitet begränsades enormt i skolan. Jag hade en relativt bra skola med idrott, sång, dans, bild & slöjd men det var alltid kreativitet inom ramarna som gällde och det var ju ingenting som prioriterades. Det fanns alltid en mall på vad som var ”rätt”.
Eftersom jag idag mår sådär halvbra och har varit i depressioner och önskat att mitt liv sett annorlunda ut trots att jag varit ”duktig” så tycker jag att det han säger låter väldigt förnuftigt.
Sen är det ju i min värld helt uppenbart att mycket av den kunskap som lärs ut i skolan inte ens sant. Okunskap kanske är farligt men fel kunskap är nog farligare.
By: Roger on 07 juni 2011
at 3:39 e m
Jag håller med om allt du säger. Skolan är inte till för individens utveckling utan för att anpassa den till kollektivet och de styrande krafternas önskan om foglighet.
Gillade du klippet ovan gillar du säkert även detta: https://alternativportalen.wordpress.com/2011/05/22/hemskolning-funkar-lika-bra-eller-battre-an-den-vanliga-skolan/
By: K2 on 11 juni 2011
at 8:15 f m