Kommer du ihåg hur meningslöst du tyckte det mesta var som skolans lärare och läroböcker ville att du skulle lära dig? Att det kändes som om det inte berörde dig? Har du undrat varför?
Sanningen är att vårt skolsystem är en produkt av den industriella revolutionen och härstammar från 1700-talets Preussen. Där grundlades dagens skola av kejsaren som ansåg sig vara i behov av ett effektivt indoktrineringssystem för att skapa underkastelse bland befolkningen.
All meningslös kunskap (minns du Gustav Vasas söner och deras fruars namn, liv och leverna?), betygen och allt du innerst inne visste var till ringa eller ingen nytta för dig i det riktiga livet, annat än att glädja auktoriteter, var precis som du trodde. Tristessten, meningslösheten, stressen, pressen, likriktigheten etcetera är till för att göra barnen lydiga och förberedda för livet i fabriken. Det är även meningen att vissa ska slås ut från systemet så att de inte har något annat val än att ta den typ av arbeten som merparten människor inte vill ha, så som sopåkare, slaktare osv.
Har du någonsin funderat kring varför du har skolplikt och att polisen hämtar dig om dina föräldrar inte vill att du ska sändas iväg till skolan? Ungefär som värnplikten? Varför är det så viktigt att vi alla i Sverige grundutbildas på exakt samma sätt, erhåller precis samma av staten godkända grundkunskaper, förklarade utifrån en viss vinkling och så vidare? Varför är det så viktigt för staten att vi alla likriktas på detta sätt?
Sluta Skolan är en bok som reder ut mycket kring detta. Författaren en intressant hemsida där detta kan studeras vidare. Personligen är jag mycket stolt över att jag ibland skolkade och levde rövare i klassrummet. Det är, inser jag nu långt senare, blott ett tecken på friskhet att stå emot indoktrineringssystem av det slag som staten utsätter våra barn för. Och utsatte mig för.
Läs mer:
Det nya skollagförslaget förbjuder hemundervisning.
Kommentera