Skrivet av: K2 | 08 april 2010

”Vegomyten” av Lierre Keith + lite om veganismens klimatpåverkan

Sydsvenskan skriver idag om en finsk undersökning som visat at veganen bara sänker sina växthusgasutsläpp med 7% gentemot människor som äter normalkost.

– Om tio procent av Finlands befolkning blev veganer skulle alltså utsläppen av växthusgaser minska med 0,7 procent, säger forskaren Helmi Risku-Norja.

Även FN har backat i den här frågan. Köttproduktionen är inte en större co2- och metanbov än vad transporterna är. Själv är jag rätt tveksam till om ”co2-hotet” verkligen är något man bör ta på allvar men om det är det är jag glad över att jag även fortsättningsvis kan äta en varierad kost utan att känna skuld. Inte minst för hälsans skull!

Veganism är ju de facto inte särskilt nyttigt. Detta har jag förstått – hade nog ett hum om saken redan innan iofs. från http://www.westonaprice.org  – efter att ha läst boken ”Vegomyten” av Lierre Keith. Keith är en före detta vegan som menar att hon nu lämnat 20 år av misshandel av sin egen kropp – dvs. en endast frukt, spannmål och grönsaksbaserad diet. Speciellt sojabönan lyfter hon fram som en mycket skadlig del av den veganska kosthållningen. Numer äter hon både kött och mejeriprodukter och mår bättre än någonsin under sin tid som vegan… men ännu har hon fysiska åkommor hon aldrig kommer bli av med. Dessa åkommor härrör från undernäring. Nu förespråkar hon kostråden från Weston A Price Foundation. Bästa kostråden på nätet I tell you! 😉

Keith bok diskuterar dock mycket mer än kostråd (se gärna filmerna med Keith ovan och nedan). Den är i grund en kritik mot civilisationen som sådan – med jordbruket i fokus. Den dagen plogen uppfanns är dagen då människan började förstöra vår planet menar hon. Därför är veganismen mer ohållbar än köttätande – förutsatt att köttet föds upp på endast bete och hö! Många stora civilisationer har gått under till följd av utarmningen av jorden. En utarmning som skett via endast plöjning och konstbevattning! Konstgödseln och gifterna är ett senare påfund som bara gjort saken värre. Jordbruk är i Keiths ögon ett massmord av djur och växter långt värre än de moderna köttfabrikerna – vilka hon självfallet också fördömer. Alternativet menar hon är det vi redan skrivit om en del här på alternativportalen – kött och mjölk från endast betande djur. Tyvärr skriver honom ingenting om permakulturodling som iaf. jag tror också kan vara ett utmärkt alternativ till dagens växtodling. Det finns även andra metoder som ”Pasture Cropping” där säd odlas direkt i det växande gräset, utan plog, vilket skapar synergieffekter i markanvändningen. Masanubu Fukuokas Natural Farming-principer kan säkert också utvecklas till att användas i större skala (mer om det i ett kommande inlägg).

Jag hade stor behållning av Vegomyten och rekommenderar den, liksom utgivaren, till alla som äter! Dock var översättningen ganska hemsk och dagens tistel går till förlaget som nog bör anlita en annan översättare till nästa upplaga!

Läs mer:
Weston A Price och Välfärdssjukdomarna
Är det måhända dags för en ”brun revolution” istället för en ”grön”?
Jord


Svar

  1. ”Veganism är ju de facto inte särskilt nyttigt. Detta har jag förstått – hade nog ett hum om saken redan innan iofs.”

    Hur förstod du det? Kan du utveckla?

  2. http://www.westonaprice.org och http://www.kostdoktorn.se

    Mycket bra sidor om kost. =)

    Därtill har jag ätit en mycket fettsnål semi-vegetarisk diet i tre år som gav mig flera konstiga symtom, magproblem mm. Mådde inte alls bra även om den lindrade mina akneproblem vilket var anledningen som beskrivet i ett annat inlägg. Men numer äter jag mycket kött och ju mer ju bättre mår jag faktiskt. =)

  3. Eller så kan man titta på alla studier som slår fast att rött kött är starkt länkat till olika sjukdomar. Men det kanske ni väljer att ignorera?

    http://www.abc.net.au/science/articles/2003/10/01/957750.htm
    http://www.medicalnewstoday.com/articles/111090.php
    http://www.pcrm.org/dlc/docs/nutritioncmebreastcancersurvival-mls.html

    Klicka för att komma åt meatbladdercancer.pdf

    Klicka för att komma åt meatbreastcancerbjm.pdf

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18517106
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18065592

  4. Mm… och alla eskimåer dog av tarmcancer för länge sedan till följd av allt rött kött de åt.

  5. Nej Mikk, antalet studier är inte det som räknas utan kvalitén – 10 korpspelare gör ingen Zlatan. Och alla stora dyra interventionsstudier har visat att oprocessat kött och mättat fett är ofarligt. En översiktsstudie som gick igenom alla studier som gjorts gällande mättat fett kom fram till att evidensgraden för påståendet att mättat fett är skadligt är C= närmast obefintlig bevisgrad.

    Däremot har många jäviga forskare manipulerat med statistik för att få fram bevis för gamla status quo – det fettsskrämda paradigmet. Detta genom att dra falska slutsatser i observationsstudier (som inte kan påvisa orsakssamband). Studierna du hänvisar till är, utan att ha sett dem, med all sannolikhet observationsstudier. Annars borde de ha tagits fram i debatten på allvar.

    Det här tycker jag du ska titta på:

  6. Problemet är oavsett om vi talar köttkonsumtion eller vegetabilisk sådan industrin; vegansk kost är inte farlig om man gör den rätt, men om man har 100 allergier som min brors flickvän är allt protein utom animaliskt faktiskt uteslutet (tyvärr). Alla kan inte vara veganer. That’s a fact I can live with.

    Men om hon dessutom säger att veganers konsumtion av vegetabiliska födoämnen är den stora boven när det kommer till jordbruksindustrin har hon ju helt fel med tanke på att en vääääldigt stor del av det som producerats faktiskt går till att föda upp djur. De äter alltså inte i huvudsak gräs.

    Jag har inte läst boken själv än men eftersom jag är en industri-ifrågasättande från början ser jag inte att den (enligt vad folk skriver om den) skulle komma med någon nytt. Många har även påpekat direkta faktafel i boken men det kan jag inte själv uttala mig om.

    Jag ser inget etiskt problem med att djur tillslut blir kött, där emot har jag personligen stora problem med hur djuren behandlas, hur vi förhåller oss till djuren och köttet på våra tallrikar samt att majoriteten av dem faktiskt äter sojabönor och inte gräs som vi så klart inte kan smälta.

    Att tofu och andra sojaprodukter skulle vara farliga tror jag inte för fem öre på. I vissa delar av Asien äter man väldigt lite rött kött (eller kött alls) men där emot massor av sojaprodukter (inte BARA då, och säkerligen uppblandat men likväl mycket sojaprodukter). Och sist jag kollade var de ett av de folk som lever längst och är friskast. I stora delar av Asien finns nästan inte bröstcancer. Till exempel.

    • Sarah:

      I Asien åt de traditionellt sojaprodukter som tillbehör, inte som huvudrätt. http://www.westonaprice.org har mängder av bra info om soja som människoföda. Ta gärna en titt.

      Keith menar naturligtvis att köttproduktionen måste övergå till gräsbetande som kärnan i verksamhetens struktur för att göra köttproduktion hållbart… men även att detta är bättre än industrijordbruk för planeten. Självklart slösas mat som skulle kunna föda fattiga på att föda upp djur under vidriga förhållanden idag.


Lämna en kommentar

Kategorier